نمونه ای از نتایج گوگل آنالیتیکس و میزان باونس ریت
باونسریت (Bounce Rate) چیست؟
کلمه باونس (Bounce) در انگلیسی به معنی پرش است، این را شما هم میدانید، ولی چه جور پرشی؟؟ توپ به زمین میخورد و بهسرعت پرش میکند، مثلاً در تنیس شما قبل از اینکه توپ برای بار دوم باونس کند باید آن را رد کنید، مشتریان یک کسبوکار هم میتوانند باونس کنند، یعنی بپرند، چک هم که برگشت میخورد میگویند باونس کرده! البته پرش به بیرون داریم و پرش به داخل یعنی ممکن هست به سمت بیرون بپریم (تقریباً معنی فرار) مثل خلبانی که ایجکت اضطراری میکند یا بپریم داخل، مثل بچهای که میپرد داخل اتاق.Bounce در گوگل و موتورهای جستجو همان معنی فرار و پرش به بیرون (Bounce off) را میدهد، یعنی بار منفی دارد، حالا خیلی راحت میشود فهمید که نرخ پرش یا باونسریت درواقع درصد کاربرانی هستند که شما آنها را فراری میدهید، یعنی به داخل سایت هدایت میکنید ولی وبسایت شما آنقدر جذبه ندارد که آنها را نگه دارد. میزانی که وبسایت شما خوشاستقبال و بدبدرقه است.
رِیت (Rate) به معنی سرعت یا نرخ است ولی یه کم که بیشتر دقت میکنیم میبینیم یک جور معنی دیگر هم دارد و آن میزان تکرار یک واقعه در طول زمان است. یکچیزی در مایههای فرکانس. پس تکرارشونده است. این به ما یک سرنخ میدهد:
گوگل موضوع را در بازههای زمانی رصد میکند و اینطور نیست که اگر ما دو سال پیش یک اشتباهی کردیم، الآن گوگل به خاطرش ما را با چوب بزند، همینطور نمیکند که اگر امروز سایت خوب و مؤدبی بودیم، سه ماه دیگر فرض را بر خوب بودن ما بگذارد.
خیر، به قولی: ملاک، حال فعلی افراد است!
حالا بزارید یککم مسئله را با ریاضی توضیح دهیم:
شما صد نفر را میآورید داخل سایت، هشتاد نفر همان صفحه اول را که میبینند عطای سایت را به لقایش میبخشند و صفحه را میبندند و میروند، خوب میشود گفت باونسریت یا نرخ پرش یا نرخ فرار سایت شما ۸۰ درصد است.
این حدودا ما را به تعریف باونسریت میرساند:
❞درصد کاربرانی که به وبسایت میآیند و فقط یک صفحه را میبینند و میروند❝
و نتیجه این که:
❞ هر مقدار باونس ریت کمتر باشد بهتر است❝
البته فکر نکنید گوگل آنقدر خشک و بیاحساس است که فقط فرمول ریاضی بداند و سایت شما را صرفاً با این عدد ارزیابی کند، نه، احساس هم دارد، یه جورهایی عقل هم دارد یعنی خیلی چیزهای دیگر را هم ممکن است در نظر بگیرد، مثلاً اینکه ماهیت سایت شما چیست؟
بزارید یک مثال بزنیم:
فرض کنید شما یک سایت دیکشنری درست کردهاید؛ کاربر میخواهد معنی کلمهای را بفهمد و برود، حال و حوصله ندارد داخل سایت شما غور کند، وقتش را هم ندارد. خوب گوگل این را میفهمد. اینجا باونسریت آنقدر مهم نیست که مثلاً داخل سایت سرگرمی و تفریحی.
باونسریت به چهکار میآید؟
برای شما هیچبرای گوگل باونسریت یکی از مؤلفههایی است که جذابیت، کاربردپذیری و میزان احتیاج کاربر به وبسایت شما را اندازهگیری کند و جایگاه صفحه شما را بر اساس آن جابجا کند.
حالا که کارتان گیر گوگل افتاده شما هم ناچارید آستین را بالا بزنید و ناز گوگل را بکشید و باونسریت بهتری بدست بیاورید، پس آن گزینهی اول این پاراگراف هم صحیح نیست (برای شما هیچ) چون حالا میدانید باونسریت برای شما تا حدودی حکم تعیینکننده جایگاه شما را در نتایج گوگل خواهد داشت.
بازهم این مطلب نسبی است، یکوقتی ممکن است کسی گوگل کند: "ثبتنام یارانه"
خوب این موضوع انحصاری و در اختیار یک سایت دولتی است و گوگل هم اگر موضوع را حس کرده باشد، آن را بالای همه نشان میدهد. باونسریت هر چه که میخواهد باشد.
در نهایت بدانید و آگاه باشید که باونس ریت چهارمین مولفه مهم در نتیجه بندی های گوگل میباشد
مولفه های مهم در SERP ها
باونسریت خیلی پایین خوب است؟
آقاااااااا! باونسریت من شده صفر، حالش رو ببر،نخیر آقا اینطوریها هم نیست، شما حتماً یک مشکلی دارید، انگار بگویید چون فشارخون بالا خوب نیست، من فشار خودم را به صفر میرسانم، دور از جان، بلا به دور اینطوری شما فوت میشوید.
گوگل میگوید باونس نزدیک به صفر؟؟؟ هوووم، حتماً شما زورکی همه کاربرها را از یک صفحه به صفحه دیگر میبرید، مثلاً با یک جاواسکریپتی، چیزی، یا حتی بهصورت ناخواسته.
مثلاً بلانسبت بعضی سایتهای عالی، میروید از یک سایت دانلود یک برنامه کوچکی، فیلمی، موزیکی، چیزی دانلود کنید. تا شما را ده بار این صفحه به آن صفحه نکنند و بیستتا پاپ آپ باز نکنند و سی تا تبلیغ بیربط به خوردتان ندهند و چهلتا کلیک از شما دریافت نکنند چیزی تحویلتان نمیدهند. یک موزیک mp۳ خارجی سرچ کنید، یک عالمه سایت روسی و بلاروسی و اسلواکی و غیره همه هم با ادعای مجانی بودن شما روبهداخل میکشانند و بعد از ده بار این صفحه و آن صفحه کردن آخرسر شما را دستخالی برمیگردانند. حالا اون پشت کدهای جاواسکریپت چهکارهایی میکنند بماند.
همچنین قابلذکر است که باونسریت بسیار پایین یا صفر میتواند نشاندهنده عدم استفاده صحیح از کدهای گوگل یا باگ در کدهای جاواسکریپت شما باشد که به آن broken analytics میگویند.
خُب پس حتماً یک حدی وجود دارد و یک حسابوکتابی، ولی بگذارید این موضوع را به تجربه واگذار کنیم تا مطلب خیلی پیچیده نشود.
باونس ریت خوب
باونسریت عالی چیزی بین ۲۶ الی ۴۰ درصد است. گوگل با شما رفیق فابریک است ولی یککمی هم به -زیادی خوب بودن شما- شک میکند.باونسریت معقول بین ۴۱ الی ۵۵ درصد است گوگل با شما دست میدهد و به حرف شما گوش میکند.
باونسریت ۵۶ تا ۷۰ عالی نیست ولی بد هم نیست و موجب تیز شدن گوشهای گوگل نمیشود و با شما قهر نمیکند.
باونسریت بالای هفتاد ممکن است بسته به ماهیت سایت، گوگل را از شما ناامید کند، اینطوری ممکن است گوگل ابرو در هم بکشد و اگر آن لحظه اعصاب نداشته باشد تا یک مدتی شما را در صفحات پایینتر بگذارد تا شما باشید مشتری را فراری ندهید.
فکر نکنید این ارقام صد در صد دقیق هستند، خیر، اینها را وب مسترهای باتجربه به اشتراک گذاشتهاند و سایت داریم تا سایت، موضوع داریم تا موضوع، گوگلِ امروز هم ممکن است با گوگلِ فردا فرق کند. همهچیز به هوش مصنوعی گوگل بستگی دارد.
نمونه متوسط باونس ریت بر اساس موضوع وب سایت
راهکارهای مقابله با باونسریت بد
دیگر انتظار نداشته باشید با باونسریت بالای ۸۰ درصد گوگل روی خوشی به شما نشان بدهد، واقعاً راه ندارد. ببینید مشکل چیست؟بررسی موارد زیر میتواند کمک مؤثری باشد:
- طراحی و جذابیت وبسایت گوگل خیلی بهتر از یک انسان میتواند به طراحی سایت شما امتیاز بدهد، دقیقا میفهمد کدام قسمتها از صفحه بیرون هستند، کدام قسمتها را مخفی کردهاید، سایز فونتها مناسب هستند یا نه؟، حتی رنگها را هم میفهمد و امتیاز میدهد. از طرفی خود کاربر وارد سایت میشود و دور از جان شما اگر با یک سایت بیکلاس مواجه شود ممکن است آن را خیلی جدی نگیرد و خیلی زود از سایت بزند بیرون.
- خدمات و محتوای مفید و دستاول این نکته حائز اهمیت است که به یاد بیاوریم چگونه ویندوز فون مایکروسافت شکست خورد؟ اگر فکر میکنید ویندوز فون، سیستمعامل بدی بود یا گوشیهای نوکیا بهاندازه کافی خوب نبودند سخت در اشتباهید. آنچه باعث شکست مایکروسافت شد تصمیمات و عملکرد جناب گوگل (و همینطور فیسبوک) بود. ایشان حاضر نشدند محتوای یوتیوب و غیره را در اختیار ویندوز فون قرار دهند و از طرفی کاربران هم دیگر گوشی بدون یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام را نمیخواستند و دعوای حقوقی مایکروسافت با گوگل و فیسبوک هم کاری از پیش نبرد و مایکروسافتِ بیمحتوا به گوگل صاحب محتوا عرصه را باخت و ارزش محتوا بیشازپیش بر همگان آشکار شد.
- سرعت بارگذاری صفحات مدت بارگذاری صفحه مستقیما تاثیر بر باونس ریت دارد. خود شما چند ثانیه حاضرید صبر کنید تا سایتی که آدرس آن را وارد کردهاید لود شود؟ ۳ ثانیه؟ ۱۰ ثانیه؟ ۲۰ ثانیه؟
- خوانایی وبسایت با موبایل وارد سایتی میشوید که به جز تعدادی مورچه چیزی نمیبینید، منوها هم که اینقدر ریز هستند که نمیشود تَپ کرد. چارهای به جز بستن سایت ندارید. یا حتی در حالت دسکتاپ پاراگرافهای دَرهم با فونتهای نامناسب مشاهده میشود، یک صفحه با پشت زمینهی سیاه یا تیره به همراه فونت زرد و قرمز و سبز در نگاه اول اصلا خوشایند نیست و از همه بدتر گاهی شنیدن موزیک اجباری در پس زمینه ممکن است چارهای برای ما باقی نگذارد به جز کلیک بر روی ضربدر بالا سمت راست.
- حجم دانلود هنگام بارگذاری صفحات شما احتمالا اینترنت محدودی دارید و یا اینترنتی گران، به هر حال حجم اینترنت مصرفی میتواند برای تان مهم باشد. در این صورت اگر وارد سایتی شوید که همان اول کلی تصویر و ویدئو به خورد شما میدهد و اگر حرفهای باشید و ببینید که کلی هم اسکریپت و کتابخانه برنامهنویسی دارد، حتما ترجیح خواهید داد که صفحه را ترک کنید.
- استفاده از محتوای ویدئویی محتوای ویدئویی ممکن است کاربر را حداقل یکی دو دقیقه در سایت نگه دارد، البته که کاربر برای دیدن ویدئو روی کلید پلی کلیک هم میکند که بسیار مهم است. این عوامل در کاهش باونس ریت بسیار ارزشمند هستند.
- قرار دادن لینک صفحات در یکدیگر (مثلاً محصولات مرتبط، مقالات مرتبط و امثال آن) آمار میگوید که اگر کسی برای دیدن مطلبی به یکی از صفحات سایت شما آمده باشد، شما شاید بتواند از او یک بازدید دیگر بگیرید،حتی اگر مطلب مفید و مورد نظر خودش را پیدا نکند.
- استفاده از امکانات باونس کیلر در سایت exchange۲۴.ir
دقیقا به همین دلیل است که سایتهای مهم (فرضا دیجیکالا) این همه برای طراحی ظاهر سایت هزینه میکنند .
کاربر هم به خوبی گوگل ارزش محتوا را می داند و اگر با سایت بدون محتوا یا محتوای تکراری روبرو شود حتما سایت را ترک خواهد کرد.
آمار میگوید ۴۷ درصد بازدید کنندگان انتظار دارند وب سایت حداکثر در ۲ ثانیه باز شود و ۴۰ درصد کاربران اگر بیش از ۳ ثانیه طول بکشد سایت را ترک میکنند. البته این آمار خیلی خارجی است و ممکن است در ایران کمی بیش از این ارقام باشد چون همه میدانند وضع اینترنت هم خراب است! ولی در کل با کمی اختلاف میشود به این آمارها استناد کرد.
برای این منظور کافی است چند مطلب یا تیتر مرتبط و جالب دیگر به وی نشان دهید.
(خدایی این آخری تبلیغ بود)
لازم نیست همین الآن مبنا را بر باونسریت پایین بگذارید و همهچیز را ریسِت کنید، بلکه فقط لازم است وضعیت سایت خود را فاز به فاز بهبود بخشیده و هر بار مقدار بهبودی سایتتان را اندازهگیری کنید تا کمکم به نتیجهی مطلوب برسید.
شفافسازی تعریف باونس ریت
تا اینجا برای سادگی موضوع تعریفی یکجملهای از باونسریت گفتیم ولی آیا نظر گوگل هم همین است؟خوب گوگل خیلی مسائل را شفاف نمیگوید، برای این کار هم دلیل دارد، اگر همهچیز با فرمول ریاضی باشد، رقابتها بهجای محتوای سایت میرود به سمت درست کردن یک سری عدد و رقم بهصورت مصنوعی.
شاید به یاد بیاورید چند سال پیش هر موضوعی داخل گوگل سرچ میکردید دهها سایتی که در صفحه اول قرار میگرفتند اصلاً مطلبی راجع به آن موضوع نداشتند، فقط یک تیتر بود و چند تا لینک و این حرفها. ولی این سایتها خوب یاد گرفته بودند که گوگل چه میخواهد و آن را به خورد گوگل میدادند. هنوز هم گوگل گاهی گول میخورد ولی آن روزهای بد دارد کمکم جای خود را بهروزهای بهتری میدهد که هوش مصنوعی گوگل باشعورتر و عاقلتر شده و سایتهای مرتبطتر را بیشتر و بالاتر نشان میدهد.
حالا سراغ تجربیات وبمسترها میرویم، آنها میگویند بازدید از صفحات سایت فقط یکی از راههای بهبود (کاهش) باونسریت است، انواع و اقسام تعاملهای دیگر با صفحه وجود دارد که میتواند باونسریت را کاهش دهد؛ مثلاً افزودن کالا به سبد خرید در صفحهی یک وبسایت فروشگاه یا اتفاق افتادن یک رویداد (event).
یادتان هست گوگل به شما یک کد کوچک جاواسکریپت داده بود تا آن را در وبسایت قرار دهید؟
یک خط داشت با این مضمون:
ga('send', 'pageview');
این فقط آمار بازدید از صفحات شما را به گوگل میفرستد
ولی فقط این نیست و گوگل، تعامل از روشهای زیر را در کاهش باونسریت مدنظر دارد:
- بازدید از صفحات
- رویدادها (که در بالا ذکر شد)
- افزودن اقلام به سبد خرید (در فروشگاهها)
- تراکنشهای خرید
- ارتباط با شبکههای اجتماعی
- هر اطلاعات دیگری که خودتان بفرستید به گوگل (کلاً عادت ندارد به جمعآوری اطلاعات نه بگوید)
بهعنوانمثال ازآنجاییکه گوگل ناقلا بدش نمیآید اطلاعات دیگری هم از ما جمعآوری کند، شما خودتان میتوانید هر جای وبسایت که خواستید یک رویداد را هم برای گوگل بفرستید، مثلاً کلیک کردن یک کلید، پلی کردن یک ویدئو یا موسیقی یا امثال آن. کد آنهم به شکل زیر است:
ga('send', 'event', [eventCategory], [eventAction], [eventLabel], [eventValue], [fieldsObject]);
نتیجه گیری ما این خواهد بود که تعریف باونس ریت می تواند تا حدودی متفاوت از تعریف اولیه ما باشد:
❞ باونس ریت درصد کاربرانی است که به سایت می آیند و بدون تعامل خاصی سایت را می بندند❝
باونسریت در موبایل
اینترنت موبایل گرانتر است، صفحه موبایل کوچکتر است، وقتی با موبایل مطلبی میبینید احتمالاً حوصله شما کمتر است و سریعتر میخواهید اصل مطلب را ببینید و بروید دنبال کار و زندگی خودتان.خوب این را گوگل هم میداند و بنابراین تعجبی نیست که وقتی وبسایت ترافیک موبایلی دارد، باونسریت تا ۲۰% هم بیشتر باشد ازنظر گوگل ملالی نیست.
این رقم بعد از مطالعات تجربی روی تعدادی وبسایت در حالت دسکتاپ و موبایل بهدستآمده و صرفنظر از رقم ذکرشده در آن، نشاندهندهی معرفت و شخصیت گوگل است که حتی شاید سایز دیسپلی موبایل را هم در برآورد خود لحاظ میکند.
نتیجهگیری
درواقع همهچیز در دیده شدن یک سایت از جناب گوگل شروع میشود و او محتوا و باونس ریت خوب میخواهد. ایشان میتوانند با شما رفاقت کنند و تعداد بیشماری از مشتریها را به سمت وبسایتتان هدایت کنند که شما ظرف مدت کوتاهی صاحبخانه لاکچری و ماشین شاسیبلند شوید و ما مثلا نامش را میگذاریم، موفقیت.از طرفی هم ایشان میتوانند با شما قهر کنند تا شما فقط آرزوهای خوب داشته باشید. البته در هر دو حالت میتوانید احساس خوشبختی داشته باشید ولی احساس موفقیت نه. اگر هوشمندانه در پی واقعیتها باشیم، میبینیم اینطرف سر جایگاه گوگل دعواست و آنطرف گوگل در جایگاه بلند بالایی نشسته است و سایتها را بر اساس هر آنچه دوست دارد رتبهبندی میکند و صدالبته که فعلاً گوگل باونسریت پایین را دوست دارد و ما هم تلاش میکنیم نزد گوگل خودمان را مفیدتر و باارزشتر کنیم و یا جلوه دهیم.
در باره ی ما
اکسچینج ۲۴ توانسته است با الگویی روشمند برای صاحبان کسبوکارِ اینترنتی بر اساس راهکارهایی عملی کاهش چشمگیر باونسریت و افزایش بازدید مشتریان را ارائه کند که برای همهی دستاندرکاران حوزهی اینترنت، وبسایت، موبایل پرکاربرد است و میتواند در مراحل توسعه بازار در وبسایتها راهگشا باشد بر این اساس نخست تعاریف و آموزشهایی از ترافیک، باونسریت و سئو ارائه میگردد و سپس نتایج خوب و بد مورد تحلیل قرار میگیرد و سپس راهکارهای بهبود مولفهها توسط سرویسهای سایت معرفی خواهند شد.فهرست منابع و مآخذ
thesocialskinny.com
websitemagazine.com
yoast.com
neilpatel.com